Waar zitten de belangrijkste verschillen?
HTHS-waarde (high-temperature high-shear)
Een belangerijk verschil tussen motoroliën is de variëteit in HTHS waarde. Deze waarde bepaalt hoe de olie zich gedraagt onder extreme temperaturen en belasting:
- Lagere HTHS-waarde = hogere brandstofbesparing, maar dunnere smeerfilm.
- Hogere HTHS-waarde = meer bescherming, maar mindere brandstofefficiëntie
Moderne motoren zijn specifiek ontworpen om met een lagere HTHS-waarde te kunnen functioneren. Afwijken van de voorgeschreven motorolie, met bijhorende additievenpakket, kan op termijn motorschade veroorzaken. Steeds meer motoroliën hebben een lagere HTHS-waarde om brandstofverbruik te reduceren.
Full SAPS, Mid of Low SAPS?
Het verschil tussen full, mid of low saps motorolie ligt in de hoeveelheid sulfaatas, fosfor en zwavel in de olie na verbranding. Deze componenten bieden bescherming tegen slijtage, oxidatie en vervuiling, maar kunnen in de verkeerde samenstelling ook schadelijk zijn voor moderne emissiesystemen zoals roetfilters en katalysatoren. De autofabrikant kiest voor één van deze varianten, afgestemd op hun uitlaatgassystemen.
Moderne motortechnieken en de impact op motorolie:
Nieuwe motortechnieken vereisen daarop afgestemde motoroliën. Voorbeelden hiervan zijn:
- Downsizing en turbo's - Hogere temperaturen en belastingen vereisen hoogwaardige basisolie.
- Hogere compressieverhoudingen - Deze olie heeft een laag calciumgehalte om LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) te voorkomen.
- Start-Stop en hybride systemen - Beschermende additieven voor extra slijtage zijn noodzakelijk.
- Gebruik van biobrandstoffen - Ter voorkoming van sludge-vorming zijn speciale additieven.
- Natte distributieriem - Ter bescherming van de natte distributieriem worden er speciale additieven toegevoegd.