Versnellingsbakolie

De versnellingsbak van een auto bestaat uit verschillende tandwielen van verschillende groottes die bij een bepaalde snelheid worden gebruikt. Het eerste tandwiel is het kleinste en is tevens de eerste versnelling. Wanneer uw auto hard genoeg rijdt kan er naar het tweede tandwiel worden geschakeld. Om dat proces te ondersteunen en soepel te laten verlopen heeft een auto voldoende versnellingsbakolie nodig. Autoklusser.nl helpt uw versnellingsbak aan de juiste olie voor een voordelige prijs.

 

Hoe werkt een versnellingsbak?

De versnellingsbak van een auto lijkt op hetzelfde systeem van een fiets. Er zijn twee assen met tandwielen. Twee tandwielen, elk van iedere as, grijpen in elkaar en zijn dus verbonden. Een as is via de koppeling die u bestuurt verbonden met de motor. De andere as is via de versnellingsbak verbonden met de wielen. Het aantal tanden op een wiel staat verbonden met hoeveel rondes een as maakt. Het aantal toeren van de motor bepaald per versnelling een andere snelheid van uw auto.

 

Wat doet versnellingsbakolie?

Zoals u begrijpt zijn er aardig wat bewegende delen in een versnellingsbak. Het is cruciaal dat deze bewegingen soepel verlopen en mogelijk blijven. Kan er niet geschakeld worden, dan is rijden ook niet mogelijk. Versnellingsbakolie smeert de bewegende tandwielen, schakelvorken en overige onderdelen. Verder zorgt de olie voor warmteafvoer en probeert het vrijkomend vuil uit de olie te houden.

 

Versnellingsbakolie verversen of bijvullen

In tegenstelling tot motorolie dat slecht eenmaal per twee jaar wordt vervangen of bijgevuld is versnellingsbakolie minder intensief. Gemiddeld wordt versnellingsbakolie eenmalig per auto bijgevuld. Vaak wordt er gezegd dat dit alleen het geval is bij handgeschakelde auto’s. Toch wordt er geadviseerd ook automatisch geschakelde auto’s na een aantal jaar bij te vullen. Om zeker te zijn van uw zaak is het verstandig de olie per 50.000 tot 100.000 kilometer te laten controleren.

 

Wat gebeurt er bij te weinig versnellingsbakolie?

De tandwielen in de versnellingsbak krijgen het zwaar te verduren. Deze moeten namelijk iedere keer wanneer er geschakeld wordt in elkaar grijpen. Verder moeten de synchromesh-ringen het verschil in snelheid tussen de tandwielen en de as opvangen. Zonder versnellingsbakolie gaat dit minder soepel, slijt uw versnellingsbak sneller en kunt u voor een dure reparatie komen te staan. Een gedegen versnellingsbakolie is geen overbodige luxe. Net zo cruciaal als koelvloeistof voor een hete motor, ruitenwisservloeistof voor een schone ruit en remvloeistof voor uw remmen.

 

Versnellingsbakolie kopen bij Autoklusser.nl

Uw versnellingsbakolie morgen al in huis ontvangen? Bestel dan vandaag nog voor 15:00. Bij Autoklusser.nl kunt u terecht voor alles wat uw auto nodig heeft. Producten zijn van topkwaliteit en extra voordelig geprijsd.

...Lees meer

De versnellingsbak van een auto bestaat uit verschillende tandwielen van verschillende groottes die bij een bepaalde snelheid worden gebruikt. Het eerste tandwiel is het kleinste en is tevens de eerste versnelling. Wanneer uw auto hard genoeg rijdt kan er naar het tweede tandwiel worden geschakeld. Om dat proces te ondersteunen en soepel te laten verlopen heeft een auto voldoende versnellingsbakolie nodig. Autoklusser.nl helpt uw versnellingsbak aan de juiste olie voor een voordelige prijs.

 

Hoe werkt een versnellingsbak?

De versnellingsbak van een auto lijkt op hetzelfde systeem van een fiets. Er zijn twee assen met tandwielen. Twee tandwielen, elk van iedere as, grijpen in elkaar en zijn dus verbonden. Een as is via de koppeling die u bestuurt verbonden met de motor. De andere as is via de versnellingsbak verbonden met de wielen. Het aantal tanden op een wiel staat verbonden met hoeveel rondes een as maakt. Het aantal toeren van de motor bepaald per versnelling een andere snelheid van uw auto.

 

Wat doet versnellingsbakolie?

Zoals u begrijpt zijn er aardig wat bewegende delen in een versnellingsbak. Het is cruciaal dat deze bewegingen soepel verlopen en mogelijk blijven. Kan er niet geschakeld worden, dan is rijden ook niet mogelijk. Versnellingsbakolie smeert de bewegende tandwielen, schakelvorken en overige onderdelen. Verder zorgt de olie voor warmteafvoer en probeert het vrijkomend vuil uit de olie te houden.

 

Versnellingsbakolie verversen of bijvullen

In tegenstelling tot motorolie dat slecht eenmaal per twee jaar wordt vervangen of bijgevuld is versnellingsbakolie minder intensief. Gemiddeld wordt versnellingsbakolie eenmalig per auto bijgevuld. Vaak wordt er gezegd dat dit alleen het geval is bij handgeschakelde auto’s. Toch wordt er geadviseerd ook automatisch geschakelde auto’s na een aantal jaar bij te vullen. Om zeker te zijn van uw zaak is het verstandig de olie per 50.000 tot 100.000 kilometer te laten controleren.

 

Wat gebeurt er bij te weinig versnellingsbakolie?

De tandwielen in de versnellingsbak krijgen het zwaar te verduren. Deze moeten namelijk iedere keer wanneer er geschakeld wordt in elkaar grijpen. Verder moeten de synchromesh-ringen het verschil in snelheid tussen de tandwielen en de as opvangen. Zonder versnellingsbakolie gaat dit minder soepel, slijt uw versnellingsbak sneller en kunt u voor een dure reparatie komen te staan. Een gedegen versnellingsbakolie is geen overbodige luxe. Net zo cruciaal als koelvloeistof voor een hete motor, ruitenwisservloeistof voor een schone ruit en remvloeistof voor uw remmen.

 

Versnellingsbakolie kopen bij Autoklusser.nl

Uw versnellingsbakolie morgen al in huis ontvangen? Bestel dan vandaag nog voor 15:00. Bij Autoklusser.nl kunt u terecht voor alles wat uw auto nodig heeft. Producten zijn van topkwaliteit en extra voordelig geprijsd.

...Lees meer
Filters
84 ProductenPagina 1 van 7
MPM ATF Automatic Transmission Fluid Dexron III F
Deze premium synthetische ATF Dexron IIIF/G automatische transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtigingen, ...
MPM Versnellingsbakolie 75W GL-4 Prem.Synth. 1 ltr
Deze premium synthetische versnellingsbakolie 75W VW FE is o.a. ontwikkeld voor gebruik in VW-handgeschakelde transmissies en bij die toepassingen wa...
MPM SAE 90 GL-4 versnellingsbak olie | 1 Liter | 11001B
Deze minerale single grade SAE 90 transmissieolie is geschikt voor versnellingsbakken en zwaarder belaste kroon en pignon wielen van klassieke voertui...
MPM ATF+4 olie Chrysler en Jeep  | 1 Liter | 16001CH
Deze premium synthetische Long Life ATF+4 olie is speciaal ontwikkeld voor transmissies van Chrysler en Jeep personenauto's en andere toepassingen waa...
MPM ATF olie Dexron 3 type F | 4  Liter | 16004
Deze premium synthetische ATF olie Dexron 3 F/G automatische transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtiging...
MPM ATF Olie Dexron 2 type D | 20 Liter | 15020
Deze minerale ATF olie dexron 2 type D is een automatische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtigingen, k...
MPM Gear Oil SAE 90 GL-5 Mineral Limited Slip 1 l 10001LS
Deze minerale SAE 90 Limited Slip cardanolie is speciaal ontwikkeld voor zwaarbelaste hypoïd overbrengingen in achterbruggen en alle transmissies waa...
MPM ATF olie automaat Suffix A | 1 Liter | 17001
Deze minerale ATF olie suffix A is speciaal ontwikkeld voor semi-automatische transmissies, hydraulische systemen, stuurbekrachtigingen, koppelomvorme...
MPM ATF olie dexron 2 type D | 4 Liter | 15004
Deze minerale ATF olie dexron 2 type D is een automatische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtigingen, k...
MPM ATF olie dexron 2 type D | 1 Liter | 15001
Deze minerale ATF olie dexron 2 type D is een automatische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtigingen, k...
MPM Speciale CVT Versnellingsbakolie | 1 Liter | 16001CVT
Deze premium synthetische hoogwaardige CVT vloeistof wordt toegepast in diverse CVT- transmissies die gebruik maken van een duwband of stalen ketting....
MPM ATF Automatic Transmission Fluid Dexron VI 1
Deze premium synthetische ATF Dexron VI automatische transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor automatische transmissies, stuurbekrachtigingen en an...